Oprava systému odvětrání klikové skříně DAF (PCV)
Systém odvětrání klikové skříně (PCV – Crankcase Ventilation) hraje zásadní roli v ochraně motoru a emisního systému.
U motorů DAF MX11 a MX13 bývá vybaven elektronicky řízeným ventilem a senzorem diferenčního tlaku, které regulují množství odváděných plynů.
Porucha tohoto systému může způsobit zvýšený tlak v motoru, únik oleje nebo chybové hlášky řídicí jednotky.
Princip funkce systému
Systém CCV odvádí plyny vznikající v klikové skříni zpět do sání motoru.
Jednotka obsahuje:
-
separátor olejových par (membránový nebo cyklonový),
-
diferenční tlakový senzor,
-
regulační ventil,
-
elektroniku pro řízení a komunikaci s ECU.
Systém zajišťuje stabilní tlak v klikové skříni, snižuje emise a zabraňuje únikům oleje přes těsnění.
Typické závady systému DAF PCV
Z praxe se nejčastěji řeší tyto poruchy:
-
zablokovaný regulační ventil kvůli karbonu nebo olejovým usazeninám,
-
vadný snímač tlaku (chybný signál, zkrat, přerušený obvod),
-
poškození napájecí nebo zemní větve modulu,
-
prasklá nebo deformovaná membrána separátoru,
-
chyba komunikace s ECU (např. kódy MID128 – FMI 5, 7, 9).
Postup opravy
Diagnostika a test senzoru
Jednotka se připojuje k testovacímu zdroji a ověřuje se funkce výstupu snímače tlaku při simulaci přetlaku i podtlaku.
Měří se proudová spotřeba a odezva regulačního ventilu na řízení PWM signálem.
Rozebrání a kontrola elektroniky
Po sejmutí víka se kontroluje deska plošných spojů pod mikroskopem.
Nejčastější závady: poškozený piezorezistivní tlakový čip, oxidace spojů nebo vadný výkonový tranzistor ovládající ventil.
Deska se čistí ultrazvukem a obnovují se SMD spoje.
Výměna a kalibrace komponentů
Vadné prvky se vyměňují za nové. Ventil se mechanicky vyčistí a následně utěsní.
Kalibrace senzoru se provádí porovnáním s referenčním manometrem v několika tlakových bodech.
Test funkce
Opravený modul je připojen k tlakové stanici simulující reálný provoz motoru.
Ověřuje se linearita a stabilita signálu senzoru, reakce ventilu a komunikace s řídicí jednotkou.
Výsledek
Po opravě je jednotka PCV plně funkční, těsněná a zkalibrovaná.
Oprava řeší chybové hlášky týkající se tlaku v klikové skříni, eliminuje úniky oleje a obnovuje správnou ventilaci motoru bez nutnosti výměny celého systému.