Oprava systému odvětrání klikové skříně DAF (PCV)

Systém odvětrání klikové skříně (PCV – Crankcase Ventilation) hraje zásadní roli v ochraně motoru a emisního systému.
U motorů DAF MX11 a MX13 bývá vybaven elektronicky řízeným ventilem a senzorem diferenčního tlaku, které regulují množství odváděných plynů.
Porucha tohoto systému může způsobit zvýšený tlak v motoru, únik oleje nebo chybové hlášky řídicí jednotky.


Princip funkce systému

Systém CCV odvádí plyny vznikající v klikové skříni zpět do sání motoru.
Jednotka obsahuje:

  • separátor olejových par (membránový nebo cyklonový),

  • diferenční tlakový senzor,

  • regulační ventil,

  • elektroniku pro řízení a komunikaci s ECU.

Systém zajišťuje stabilní tlak v klikové skříni, snižuje emise a zabraňuje únikům oleje přes těsnění.


Typické závady systému DAF PCV

Z praxe se nejčastěji řeší tyto poruchy:

  • zablokovaný regulační ventil kvůli karbonu nebo olejovým usazeninám,

  • vadný snímač tlaku (chybný signál, zkrat, přerušený obvod),

  • poškození napájecí nebo zemní větve modulu,

  • prasklá nebo deformovaná membrána separátoru,

  • chyba komunikace s ECU (např. kódy MID128 – FMI 5, 7, 9).


Postup opravy

Diagnostika a test senzoru
Jednotka se připojuje k testovacímu zdroji a ověřuje se funkce výstupu snímače tlaku při simulaci přetlaku i podtlaku.
Měří se proudová spotřeba a odezva regulačního ventilu na řízení PWM signálem.

Rozebrání a kontrola elektroniky
Po sejmutí víka se kontroluje deska plošných spojů pod mikroskopem.
Nejčastější závady: poškozený piezorezistivní tlakový čip, oxidace spojů nebo vadný výkonový tranzistor ovládající ventil.
Deska se čistí ultrazvukem a obnovují se SMD spoje.

Výměna a kalibrace komponentů
Vadné prvky se vyměňují za nové. Ventil se mechanicky vyčistí a následně utěsní.
Kalibrace senzoru se provádí porovnáním s referenčním manometrem v několika tlakových bodech.

Test funkce
Opravený modul je připojen k tlakové stanici simulující reálný provoz motoru.
Ověřuje se linearita a stabilita signálu senzoru, reakce ventilu a komunikace s řídicí jednotkou.


Výsledek

Po opravě je jednotka PCV plně funkční, těsněná a zkalibrovaná.
Oprava řeší chybové hlášky týkající se tlaku v klikové skříni, eliminuje úniky oleje a obnovuje správnou ventilaci motoru bez nutnosti výměny celého systému.